עצמאי או חברה בעמ

20 במאי 2017

חשיבותה של הנהלת חשבונות טובה

20 במאי 2017

הוצאות מוכרות לצורכי מס

הוצאה לצורך הכנסה או מהן הוצאות מוכרות

אחד הדברים הנעימים בלהיות עצמאי, מעבר לחופש לנהל את הזמן שלנו, להיות אדונים לגורלנו ולקבל החלטות לבד מבלי לתת דין וחשבון לבוס, היא הזכות לקבל החזר מס על חלק מהוצאות העסק. קופת המדינה אותה מייצגים מס ערך מוסף ומס הכנסה מאפשרים לבעל עסק לקבל החזר על הוצאות שהעסק נושא בהן לצורך יצירת הכנסה. הוצאות אלו נקראות הוצאות מוכרות. בואו ונפרט:

הוצאות מוכרות לצורך מס ערך מוסף או מע"מ

  • כאשר המע"מ ששילם בעל העסק לקופת המדינה על קניות לעסק או רכישת שירותים (מס תשומות) גבוה ממע"מ העסקאות – שהוא מס ששילמו לו לקוחותיו על ציוד שמכר או שירותים שהעניק להם, מגיע לבעל העסק החזר מס ערך מוסף. קיזוז המע"מ מתאפשר אחת לחודשיים בדרך כלל באמצעות דו"ח הנקרא בפשטות דו"ח מע"מ. זהו החזר כספים מיידי בניגוד להחזר שנתי עליו נפרט בהמשך. ישנה רשימה ארוכה ובה הוצאות מוכרות למס ובהן:
    ציוד משרדי
    הוצאות רכב
    שכר-דירה
    חשמל
    טלפונים
    ביטוחים
    קו אינטרנט
    אתר אינטרנט
    הנהלת חשבונות
    כיבוד למשרד
    חנייה
    שכר, ביטוח לאומי ופיצויים לעובדים
    נסיעות לחו"ל לצרכי עבודה
    קניית סחורה
    ייעוץ וייצוג משפטי
    ייעוץ שיווקי
    שירותים כגון שירותי טכנאי, מחשבים וכדומה
    תשלום לקבלני משנה
    קניית ביגוד מקצועי
    קניית מתנות לחג לספקים ולקוחות
    ספרות מקצועית והשתלמויות
    בעל עסק עצמאי העובד מביתו הפרטי יכול להנות מ-הוצאות מוכרות ע"פ החלק היחסי שמוקצה להן במשק הבית. למשל חשמל, קו טלפון, שכר-דירה, כיבוד קל, גז, מים ועוד. לדוגמה בואו ניקח בעל דירת שלושה חדרים ובה חדר אחד המשמש כמשרד לצרכי העסק. ידידנו העצמאי יוכל להנות מ-הוצאות מוכרות על שליש מדברים כמו חשבון החשמל, שליש מחשבון הטלפון ושליש משכר הדירה והארנונה שהוא משלם בכל מקרה. כשמגיע לנו החזר, יעביר מע"מ את הכסף המגיע לנו בהעברה בנקאית הישר לחשבון הבנק. נחמד, נכון?
    הוצאות מוכרות למס הכנסה
    בסוף השנה מחשבים את סך כל ההוצאות המוכרות ומפחיתים אותן מסך כל ההכנסות של העסק. כך משלם בעל העסק מס הכנסה רק על הסכום הסופי. לדוגמה נניח שהרוויח ידידנו העצמאי 100 אלף שקלים והוציא כ-30 אלף שקלים של הוצאות מוכרות. במקרה שלו ישלם העצמאי מס הכנסה על שבעים אלף שקלים במקום על מאה אלף. זהו החזר שנתי לא מיידי ואלא אם מתמצא בעל העסק היטב בדקויות חבות המס, אנו ממליצים שיעשה החישוב הנ"ל על ידי רואה חשבון או יועץ מס.
    ובכלל, דעתנו היא שאלא במקרה ואתם מתמצאים היטב בהנהלת חשבונות ונהנים מהתנהלות מתמדת מול רשויות המס, עדיף להשתמש בשירותיו של רואה חשבון. אמנם צריך לשלם לו שכר טירחה אך רואה חשבון מנוסה מכיר היטב את דקויות החוק ויכול להרוויח ביושר את שכר טירחתו ולהניב לעסק שלכם החזר נאה על הוצאות מוכרות שאת חלקן הייתם מוציאים בלאו הכי.
WhatsApp chat