עוסק פטור או עוסק מורשה

20 במאי 2017

הוצאות מוכרות לצורכי מס

20 במאי 2017

עצמאי או חברה בע"מ

עצמאי או חברה בע"מ

לפני שתפתחו עסק משלכם, באם כ- עצמאי או חברה בעמ, חשוב שתבינו את ההבדלי המיסוי וההבדלים המשפטיים בין עצמאי, הנקרא גם עוסק פטור או מורשה (תלוי ברמת ההכנסות) לבין חברה בע"מ.
בשורות שלפניכם ננסה למצות את ההסבר על עצמאי או חברה בעמ מבלי לשעמם אתכם למוות.

מהו עצמאי

עצמאי מעסיק את עצמו. הוא אינו מקבל משכורת ואחראי להצהיר על הכנסותיו, לשלם מס הכנסה מע"מ וביטוח לאומי ולעקוב אחרי הוצאות מוכרות. העצמאי נותן חשבוניות וקבלות ללקוחות במעמד התשלום ובעזרת יועץ מס או רואה חשבון, מנהל את ההתחשבנות מול השלטונות. השאלה אם להיות עצמאי או חברה בעמ תלויה ביתרונות וחסרונות כל החלטה והם לפניכם:

חסרונות העצמאי

עצמאי הוא העסק שלו. הכנסות העסק הן הכנסותיו ומבחינה משפטית האיש ועסקו הן ישות אחת שיכולה להתבע במקרה של סכסוך או חובות. חשבון הבנק הפרטי של העצמאי, רכבו, וכיוב' יכולים להחשב כנכסי החברה לצורך תביעה ומכאן הסכנה. תקרת המס על הכנסות העצמאי זהה לזו של השכיר והיא גבוהה. העצמאי אינו זכאי לפיצויי פיטורין. בנוסף אפשר לומר שתדמית העסק גם היא קטנה.

יתרונות העצמאי

מצד שני, ניהול חשבונות העסק הוא פשוט וההוצאות קטנות. התשלום לרואה החשבון מצומצם וכן הסכום שנגבה על דו"ח שנתי. בעל מספר עסקים יכול לקזז בין עסק מרוויח לבין אחד שמפסיד.

מהי חברה בע"מ

חברה בע"מ היא ישות בפני עצמה ומוכרת ככזו בחוק. בעלי מניות הם המחזיקים בחברה ומניות הן חלקי שוויה והזכות לקבל בה החלטות.
אז עצמאי או חברה בעמ? המשיכו לקרוא.

יתרונות חברה

חברה בע"מ, אלא במקרים שיש בהם קלון, לא מאפשרת לתבוע פרטנית את בעלי המניות. תקרת המס על רווח בחברה היא כמעט כחצי מזו של עצמאי אבל יש לשים לב שאם מושך בעל מניה רווח כמשכורת אישית, משתווה תקרת המס (כמעט) לזו של עצמאי. חברה בע"מ נהנית מתדמית של חברה גדולה ומבוססת, בנוסף עדיף להיות בעל חברה מעצמאי במקרה של השקעה כספית גדולה עקב תקרת המס הנמוכה יותר או בצורך בגיוס הון – הקצאת מניות למשקיע.

חסרונות חברה

ההתנהלות מול שלטונות המס היא מורכבת ויקרה. ישנו תשלום שנתי לרשם החברות, החוק מחייב העסקת רואה חשבון הדו"ח השנתי מפורט וכולל גם התחייבויות עתידיות, נכסים, ספקים, מלאי ולקוחות. בעל מניות אינו יכול לקזז רווח של חברה מרוויחה מול אחרת בבעלותו המפסידה. ניתן לומר שהעלות הגבוהה של ההתנהלות מול המיסוי היא החיסרון העיקרי בבעלות חברה בע"מ.
לסיכום ניתן לומר שהשאלה האם כדאי להיות עצמאי או חברה בעמ היא תלויית מקרה. הדעה הרווחת היא שמתחת לרווח של כ-25,000 בחודש לא כדאית הקמת חברה אך בכל מקרה צרו קשר עם משרדנו ובדקו את המקרה הפרטי שלכם.
אין לראות במאמר זה יעוץ מקצוע

WhatsApp chat