הוצאות מוכרות לצורכי מס

20 במאי 2017

הוראות ניהול ספרים

20 במאי 2017

חשיבותה של הנהלת חשבונות טובה

בשעה טובה החלטנו להקים עסק חדש.

הרעיון כבר נבדק ומסתבר שייתכנות ההצלחה שלו גבוהה, ספקים מצאנו, עכשיו צריך רק הנהלת חשבונות טובה. רק? הנהלת החשבונות בעסק שלנו הינה גורם קריטי להצלחתו או נפילתו של העסק. מחלקת הנהלת חשבונות מפקחת על תזרים המזומנים בעסק, על הרווחים וההפסדים ועל הניירת השוטפת. מעבר לדיווח השנתי שהינו בעל חשיבות עליונה ישנה חשיבות מכרעת גם לניהול העסק מבחינה חשבונאית לכל אורך השנה וזאת בשביל שבעל העסק יידע בכל זמן נתון מהו המצב התזרימי שלו, ואיך הוא בהשוואה לתקופה המקבילה בשנים הקודמות.
רק הנהלת חשבונות מקצועית אשר רושמת כל פעולה כספית הקשורה לעסק תוכל להצעיד אותו קדימה. מעקב שוטף הינו מעקב כל הזמן ובכל מצב, גם כשהכול נראה ורוד ולא רק בזמנים קשים לעסק. אלו העוסקים בהנהלת חשבונות בחברה, אם כמחלקה בתוך העסק או כשירותי מיקור חוץ צריכים גם לתת ייעוץ מס על כל פעולה עסקית אשר מבוצעת בעסק כגון: לקיחת הלוואה – כדאית או לא, מכירה או רכישה, ניהול הנכסים השונים של החברה, דוחות עדכניים על מצב העסק ועוד. הנהלת חשבונות מקצועית הינה חלק בלתי נפרד במהלך קבלת החלטות בכל עסק ובלעדיה עלולות להיעשות טעויות שיהיו קריטיות להמשך תפעולו של העסק.

התנהלות מול הרשויות

כפי שציינו הנהלת חשבונות מקצועית הינה כזאת שמעורבת בכל פעולה עסקית שנעשית. בנוסף, ההתנהלות אל מול הרשויות הינה קריטית ואם לא תעשה על ידי איש מקצוע עלולה לסבך את בעל העסק שלא יודע את חוקי המס השונים כמו מי שזהו מקצועו. התנהלות מול הרשויות על ידי מי שהוסמך לכך ומכיר את כל החוקים השונים יכולה לחסוך כספים רבים לבעל העסק, כמו גם התעסקות ממושכת ומיותרת אל מול מערכת שלא תמיד מחפשת את טובת בעלי העסקים. בנוסף, האחריות אל מול הרשויות בכל הקשור לדיווחים השונים ולחישובים המפורטים חלה על מי שעוסק בענייני הנהלת חשבונות ובמקרה של אי אלו אי סדרים יצטרך גם הוא לתת את הדין.

הנהלת חשבונות חד צידית מול כפולה

ישנם שני סוגי הנהלת חשבונות שעסק יכול לקיים. הראשונה הינה חד צידית – הנהלת חשבונות חד צידית הינה דיווחים רק על הכנסות והוצאות של העסק, לעומת הנהלת חשבונות כפולה אשר לוקחת בחשבון את כל ההתנהלות הפיננסית של העסק ויכולה להיות ניהול הנכסים הקשורים לעסק, התחייבויות של העסק והטיפול בהם וכו'. בשביל לדעת איזה עסק צריך הנהלת חשבונות כלשהיא ישנן פקודות ותקנות מס הכנסה המבהירות את הדברים הללו, ובהן חוק החברות, חוק העמותות ועוד. בתקנות אלו יש קריטריונים ברורים לכל סוגי העסקים הבנויים על היקף המחזור העסקי, כמות העובדים המועסקים בחברה, ועוד.
החוק קובע האם עסק מסוים צריך להתנהל בשיטה החד צידית או הכפולה ובאילו ספרים הוא צריך להיות מנוהל. דוגמאות לסוגי ספרים שעסק חייב לנהל הינם: קבלות, חשבוניות מס, הזמנות עבודה, ספר תיווך, ספר סחר ועוד. לכל עסק יש את האופי שלו לדוגמה עסק אשר עוסק בקניית ומכירת רכבים יהיה חייב "ספר תיווך" שבו ינוהלו כל עסקאות התיווך שלו בין קונים, וכן "ספר סחר" אשר בו ינוהלו הרכישות והמכירות שלו. כל אלו כמובן בנוסף לספרי הנהלת חשבונות קבועים שהינם חשבוניות מס, קבלות וכו'. כעיקרון, עסק קטן בעל היקף עבודה קטן יחסית יהיה חייב שתהיה לו הנהלת חשבונות חד צידית ועסק עם היקף עבודה גדול יהיה חייב בהנהלת חשבונות כפולה ובספרים נוספים שהחוק מחייב.
הנהלת חשבונות – לא לכל אחד
הנהלת חשבונות אם כן הינה תחום נרחב מאוד שיש לו השלכות ישירות על המצב הכספי וההתפתחות של כל עסק. רישום הנהלת חשבונות חד צידית אינו מחייב איש מקצוע מכיוון שמדובר רק בדיווחים על הכנסות והוצאות, אך עדיין מומלץ ליצור קשר עם משרדנו לקבל ייעוץ . הנהלת חשבונות כפולה מחייבת כבר התערבות של מי שעוסק בכך מכיוון שמדובר בחוקים רבים יותר ומסובכים יותר.

WhatsApp chat