תכנון מס הוא שימוש בחוק עצמו או בחולשותיו על מנת לשלם כמה שפחות מיסים

7 בספטמבר 2016

עצמאי או חברה בעמ

20 במאי 2017

עוסק פטור או עוסק מורשה

בבואנו לפתוח עסק חשוב מאוד שנדע, לפני פתיחת תיקים במשרדי הממשלה השונים כמע"מ, ביטוח לאומי ומס הכנסה, איזה סוג עסק ברצוננו לפתוח. למרבה הצער, סוג העסק לא נקבע על פי גובה טוב הלב או יופי העיניים אלא על פי מחזור ההכנסות המשוער של העסק הטרי. עסק גדול הדורש השקעה גדולה, בעל שותפים ורווחים צפויים מעל סכום מסויים (וגדול) מתאים לכותרת של חברה בע"מ הטומנת בחובה זכויות וחובות אליהם לא ניכנס במאמר הזה . שאר העצמאיים, לפחות בהתחלה, נקראים עוסק. איזה עוסק? עוסק פטור או עוסק מורשה ובהבדלים בניהם יעסקו השורות הבאות

עוסק פטור ממה?

עוסק פטור הוא עוסק הפטור מתשלום (וגביית) מס ערך מוסף, כל עוד הוא לא עובר מכלול הכנסות שנתי (לא רווחים) של מעל כ- 76 אלף שקלים. הפטור ממע"מ בא להקל על העוסק הפטור, שנקרא בעבר גם עוסק זעיר מדיווח חודשי על מה שבכל מקרה לא נדרש לשלם. עוסק פטור לא מגיש ללקוח חשבונית לפני התשלום וקבלה אחריו אלא רק חשבוניות עסקה. חשוב לדעת שמקצועות רבים לא רשאים להרשם כעוסקים פטורים ובהם:
רופאים, רופאי שיניים ווטרינרים
טכנאים
שמאים
רואי חשבון, יועצי מס וכלכלנים
יועצים ארגוניים ויועצים מדעיים
פסיכולוגים, פיזיוטרפיסטים ובעלי מעבדות
מהנדסים, הנדסאים ואדריכלים
עורכי דין
מתורגמנים
כותבים ועורכים
עובדי הוראה, מדריכים וטוענים רבניים
אם החלטתם לפתוח עסק, דעו שתוכלו להתחיל את דרככם העצמאית כעוסקים פטורים ולפשט את הניירת. אי הצורך לגבות מע"מ יוכל לאפשר לכם להציע שירותים במחיר זול יותר ואם וכאשר יגלגל העסק שלכם יותר מזומנים מהתקרה המצויינת לעיל, תהפכו אוטומטית לעוסקים מורשים מול הרשויות שלא יהססו לגבות מכם את המגיע להן.

עוסק מורשה

הוא בעל עסק המכניס מעל לכ-76 אלף שקלים בשנה. שימו לב שמדובר בהכנסות, לפני קיזוז רווח והפסד ולא ברווחים נטו. עוסק מורשה גובה מע"מ מלקוחותיו ומשלם מע"מ על הוצאותיו. עוסק מורשה מדווח למע"מ במהלך ובסוף השנה ובכך מוסיף לעצמו התנהלות אחת מעל עמיתו הפטור. גביית ותשלום מס ערך מוסף יכולה להוות גם יתרון משמעותי. עסק המשלם מע"מ על הוצאות לצורך העסק יכול לקבל החזר מע"מ הנקרא גם מס תשומות. ישנם לקוחות שיעדיפו לעבוד מול עסק גדול ומבוסס יותר ובכך יעדיפו לעבוד מול עוסק מורשה. אז עוסק פטור או עוסק מורשה? תלוי בכם.
השאלה העקרונית האם לפתוח תיק כ-עוסק פטור או עוסק מורשה אינה תמיד פשוטה. ישנם מקרים פרטניים רבים שיטו את הכף לכאן או לכאן בהחלטה עקרונית זו והיריעה קצרה מלכסות את כולם במאמר אחד. ההסברים ששוטחו לפניכם במאמרנו הם כלליים ולאו דווקא יתאימו לעסק שלכם. פתיחת עסק עצמאי היא צעד גדול לאדם ומשפחתו ולפני שתקבלו החלטה האם להיות עוסק פטור או עוסק מורשה, כדאי לקבל יעוץ מקצועי במשרדנו.
אין לראות במאמר זה יעוץ מקצועי

WhatsApp chat